Van Panama naar Colombia

Wat een avontuur! Dus wel een apart verhaal waard.

Zaterdagochtend tussen 5 en half 6 zou ik door een shuttle opgehaald worden die me naar het vertrekpunt van de boot zou brengen. Toen hij er om 6u nog niet was werd ik een beetje zenuwachtig maar ik was er al aan gewend in centraal amerika. Voor de zekerheid wel even gebeld of ze me niet waren vergeten maar nee ze waren onderweg. Om half 7 begon ik pissig te worden en dacht ik dat ze me misschien tóch waren vergeten. Ik zat inmiddels al 1,5u bepakt en bezakt te wachten. Nog maar eens bellen; er waren teveel mensen en te weinig busjes maar er was iemand onderweg, hij zou er over 5 minuten zijn. Kwart voor 7, 10 voor 7… Godverdomme! Ik had een boot te halen en dat was niet zomaar voor een dagtripje, maar voor een vijfdaagse oversteek naar zuid Amerika! Als ik hem zou missen moest ik waarschijnlijk een duur vliegticket gaan kopen. Maar weer bellen dus en om 7u kwam de shuttle dan toch voorrijden. Toen bleek dat de kapitein van mijn boot er ook inzat was ik pas gerustgesteld, ik zou de boot in ieder geval niet missen.

Zo’n 3u later kwamen we aan bij een riviertje vanaf waar een taxibootje de hele groep met wie ik de komende vijf dagen naar Colombia zou zeilen ons naar onze catamaran bracht. Dat bleek ook nog een hele tocht te zijn; zeiknat zetten we 1,5u later voet op de Nacar 2. De boot lag voor één van de vele san blas eilandjes en toen we allemaal geïnstalleerd waren gingen we dat bounty eilandje verkennen. Écht een paradijs! In verband met potentiële zeeziekte had ik een van de bedden op het dek geclaimd en de volgende ochtend werd ik dus echt midden in het paradijs wakker! Gelukkig werkte mijn tabletjes tegen ziek worden als een tierelier en kon ik optimaal genieten van deze unieke ervaring. Dag 2 zeilde we een stukje om aan te leggen midden tussen een stuk of 6 andere bounty eilandjes. Overdag zwemmen, snorkelen, zonnen, lezen en van t heerlijke eten genieten en savonds spelletjes doen, dansen op de boot of een kampvuur maken op een van de eilandjes. De kapitein gaf aan dat we waarschijnlijk een dag langer moesten blijven maar dat was op deze manier voor niemand een probleem! Maar een dag langer werden 2 dagen en op de derde dag zei de kapitein dat hij niet kon beloven wanneer we verder konden, de weersverwachtingen zagen er voorlopig slecht uit. We moesten een keuze maken; we konden die dinsdag terug naar Panama stad zodat er op woensdagavond de ferry naar Colombia konden pakken en er alsnog donderdag zouden zijn of we konden op de boot blijven en maar afwachten wanneer we de oversteek konden maken. Hoewel we midden in het paradijs zaten was het idee van misschien nog wel een week “douchen” in de zee, vieze toiletten en buiten slapen en dan waarschijnlijk nog een pittige overtocht niet heel aantrekkelijk dus besloten we met zijn allen terug te gaan en de ferry te nemen. Omdat de ferry veel groter is dan de catamaran kon die de oversteek wel zonder problemen maken.

Terug naar Panama stad dus; een taxi boot en shuttle bus later stonden we met zijn alle weer bij lunas castle, het hostel waar ik inmiddels voor de 3e keer terugkwam. Ze zaten vol en hetzelfde gold voor alle andere hostels in de stad dus boden ze aan dat we met zijn allen in de filmzaal konden slapen. Best gezellig, in met 7 man in een soort van minibioscoop met allemaal matrassen. De volgende ochtend vroeg op om ons van een plekje op de ferry te verzekeren en om 11u zaten we weer in de taxi naar het busstation. De ferry zou die avond om 7u vanuit Colon vertrekken en omdat we daar door de douane moesten, moesten we er om 3u zijn. Eenmaal aangekomen bleek dat de ferry in verband met noodweer vertraging had en uiteindelijk vertrokken we pas om 12u savonds. Zeeziektabletjes werken ook uitstekend als slaappillen en dus was iedereen direct onder zeil. Om een uur of 9 werden we wakker, aten wat, nog een tabletje en hop slapen maar. Die avond om 23u kwamen we dan eindelijk in Colombia aan! Nu zitten we met 9 mensen van de eerste boot op 1 kamer in een hostel, gezellig en een beetje het groepsreis gevoel. We hoorden net dat 1 van de boten die afgelopen maandag is vertrokken is gezonken! Er zaten 29 mensen op en die zijn allemaal gered, maar ik ben heel blij dat onze kapitein ons heeft teruggestuurd en ik nu heelhuids in Colombia ben.

6 gedachten over “Van Panama naar Colombia

1. Sylvia

Hi Kim,

Oh wat fijn dat jij niet in die boot zat en wat goed dat die kapitein niet verder wilden.
    Wat zien je foto’s er weer heerlijk uit. Have fun!

Gr, Sylvia

2. Dorian

idd; een verhaal waard!
    Fijn dat je in een groep zat die dezelfde mening had. Ben benieuwd naar het vervolg van je reis in Columbia. Al een plan?
    Hou ons op de hoogte, we volgen je met plezier.

Groetjes,
    Dorian

3. Martien en Marion

Hoi Kim, mooi verhaal, en jij hebt tijd zat om wat rond te doen, wat maakt het uit!!
    wij zitten met de haard aan en een dikke trui op de bank te kijken naar die mooie foto’s die je op je site hebt geplaatst. wij zijn helemaal niet jaloers……………..uhm, dus wel!!!
    groetjes en heel veel plezier in Zuid-Amerika, pas goed op jezelf xx

4. tante jeanne

Hoi kim, wat een spannend verhaal, leuk om te lezen, en erg mooi foto’s.
    veel plezier in colombia!
    groetjes

1. Evelien

Jemig de pemig, spannend hoor en gelukkig de goede keuze gemaakt! En blij te horen dat de andere mensen het hebben gered! Leuk om zo te blijven volgen wat je zoal meemaakt. Terwijl ik weer op mijn opoe fietsje door de stad ga alsof ik nooit anders deed en alweer lesgeef. Houd ons op de hoogte!

Liefs, Evelien

Reacties plaatsen niet mogelijk.